سیستم خنک کننده

تجهیزات سیستم خنک کننده خودرو Leave a comment

در این مقاله درباره تجهیزات سیستم خنک کننده خودرو توضیح دادیم.

همچنین شما میتوانید برای خردی لوازم یدکی هیوندا به این صفحه مراجعه کنید.

یکی از مهمترین و اساسی ترین سیستم هایی که نقش بسیار مهمی در هر وسیله نقلیه ایفا می کند سیستم خنک کننده موتور است.
این سیستم به موتور خودرو اجازه می دهد تا در دمای استاندارد تعریف شده خود کار کند و اجازه نمی دهد دما از دمای استاندارد تعریف شده برای آن بالا برود یا پایین بیاید.

همانطور که می دانید موتور احتراق داخلی خودرو به دلیل وجود احتراق های پی در پی باعث افزایش سریع دما می شود این افزایش دما باید تا مقدار مشخصی ادامه یابد و سپس موتور در همان دما کار کند.

این دما معمولاً با توجه به آلیاژ به کار رفته در ساخت بلوک های بالا و پایین موتور و همچنین دمای مورد نیاز برای بیشتر سوختن پاشش شده و همچنین جلوگیری از احتراق ناقص تعیین می شود.

بنابراین آشنایی با اجزای تشکیل دهنده این سیستم و همچنین شناسایی نقایص آن و اقدام به موقع برای رفع این نقص ها از مهمترین نکاتی است که صاحب هر وسیله نقلیه باید به خوبی با آن آشنا باشد زیرا اگر سیستم خنک کننده در این سیستم نباشد به موقع مراجعه کرده و رفع مشکل به طور مستقیم موتور اتومبیل را مختل می کند که می تواند از کمی افزایش دما گرفته تا تخریب کامل موتور خودرو و هزینه چندین میلیون تومان برای تعمیر و احیای مجدد موتور باشد.

اجزای اصلی سیستم خنک کننده موتور اتومبیل رادیاتورها ، شیلنگ های آب ، پمپ های آب ، ترموستات ها ، پروانه های خنک کننده (فن های برقی) ، سنسورهای دمای آب خودرو و مجاری آب در اطراف بلوک موتور هستند که هرکدام از آنها شامل وظایف خاص خود هستند.

تجهیزات خنک کننده خودرو

رادیاتور

رادیاتور از مجموعه ای از لوله های مارپیچ تشکیل شده است که توسط تیغه هایی به نام باله به صورت عمودی و افقی احاطه شده اند.

دلیل وجود این صفحات افقی و عمودی این است که با وجود این صفحات ، منطقه موجود برای انتقال و تبادل گرما افزایش یافته و عملیات خنک سازی بهتر انجام می شود.

اکثر رادیاتورها مخزن اضافی برای کنترل سطح خنک کننده رادیاتور دارند که در صورت افزایش بیش از حد دما و فشار موتور در رادیاتور ، آب اضافی به مخزن برمی گردد و با کاهش سطح خنک کننده داخل آب رادیاتور منبع مورد نیاز از طریق این مخزن تأمین می شود (افت آب در رادیاتور مانند پیستون سرنگ عمل می کند و کمبود آب از طریق مخزن را با ایجاد مکش جبران می کند).

این وسیله برای تجهیزات سیستم خنک کننده خودرو بسیار ضروری است.

برای خرید لوازم یدکی جک به این صفحه مراجعه کنید.

سیستم خنک کننده

پمپ آب

پمپ آب همانطور که از نام آن پیداست وظیفه گردش آب در مجاری اطراف بلوک موتور و رادیاتور را دارد.
پمپ های آب با کمک کمربند نیروی مورد نیاز خود را از میل لنگ موتور اتومبیل تأمین می کنند و جریان آب را با سرعت و فشار زیاد در مجاری ذکر شده به کمک پروانه مخصوص هندسی شکل به حرکت در می آورند.

ترموستات

ترموستات مانند یک سوپاپ اتوماتیک عمل می کند که معمولاً روی سر سیلندر موتور خودرو سوار می شود. عملکرد ترموستات به این صورت است که شیر ترموستات تا زمانی که دمای آب به مقدار مشخصی برسد بسته می شود و اجازه نمی دهد آب از بلوک موتور به رادیاتور برود.

وقتی دمای آب به مقدار مشخصی رسید ، جیوه موجود در ترموستات منبسط می شود و باعث باز شدن شیر ترموستات و جاری شدن آب به رادیاتور می شود و وقتی دمای خنک کننده (آب و ضد یخ) به زیر مقدار مشخصی می رسد ، جیوه منقبض می شود و شیر ترموستات به کمک فنر موجود بسته می شود.

امروزه بیشتر خودروهای سواری به جای پروانه های مکانیکی قدیمی از فن های برقی استفاده می کنند.
همچنین تجهیزات سیستم خنک کننده خودرو این فن ها در جلوی رادیاتور نصب می شوند و وقتی دمای آب از مقدار مشخصی فراتر رفت و ترموستات باز شد تا آب در مدار جریان یابد ، با دمیدن هوای سریع به بدن و صفحات خنک کننده رادیاتور ، دمای خنک کننده کاهش می یابد تا حدودی. شده است.

فروشگاه اینترنتی داف کالا بهترین خدمات را به شما ارائه میدهد.

خنک کننده خودرو

نحوه عیب یابی سیستم خنک کننده:

اگر به دنبال خرید لوازم یدکی لیفان هستید حتما به این صفحه سر بزنید.
ترموستات مانند یک سوپاپ اتوماتیک عمل می کند که معمولاً روی سر سیلندر موتور خودرو سوار می شود. عملکرد ترموستات به این صورت است که شیر ترموستات تا زمانی که دمای آب به مقدار مشخصی برسد بسته می شود و اجازه نمی دهد آب از بلوک موتور به رادیاتور برود.

وقتی دمای آب به مقدار مشخصی رسید ، جیوه موجود در ترموستات منبسط می شود و باعث باز شدن شیر ترموستات و جاری شدن آب به رادیاتور می شود و وقتی دمای خنک کننده (آب و ضد یخ) به زیر مقدار مشخصی می رسد ، جیوه منقبض می شود و شیر ترموستات به کمک فنر موجود بسته می شود.

امروزه بیشتر خودروهای سواری به جای پروانه های مکانیکی قدیمی از فن های برقی استفاده می کنند.
این فن ها در جلوی رادیاتور نصب می شوند و وقتی دمای آب از مقدار مشخصی فراتر رفت و ترموستات باز شد تا آب در مدار جریان یابد ، با دمیدن هوای سریع به بدن و صفحات خنک کننده رادیاتور ، دمای خنک کننده کاهش می یابد تا حدودی. شده است.

وقتی دمای آب نشان دهنده افزایش بیش از حد موتور خودرو است.

نقص احتمالی تجهیزات سیستم خنک کننده خودرو :

  •  سطح پایین خنک کننده: در این حالت ، اولین مرحله کنترل سطح خنک کننده در مخزن مخصوص نصب شده در کنار رادیاتور است ، توجه داشته باشید که وقتی موتور گرم
    است ، درب رادیاتور را باز نکنید. این مشکل می تواند به دلیل سوراخ شدن رادیاتور یا شیلنگ ها یا آسیب دیدن درپوش رادیاتور باشد.
  • خرابی فن: فن های خنک کننده ممکن است به هر دلیلی از جمله قطع شدن سیم یا مشکل سیم پیچ آنها روشن یا خاموش نشوند.
  • خرابی ترموستات: ترموستات اتومبیل ممکن است پس از مدت ها کار ضعیف باشد و مانند روز اول نتواند مسیر آب را باز و بسته کند ، در این حالت با بسته ماندن و باز نشدن به موقع ، گردش آب و از روند خنک سازی جلوگیری می شود
  • خرابی گلوله (سنسور دمای آب): سو Mal عملکرد یا خرابی سنسور دمای آب یا گلوله نمی تواند دستور صحیح و لازم را برای فن ها صادر کند و در نتیجه می تواند باعث افزایش کنترل نشده دمای خنک کننده شود.
  • عملکرد ضعیف پمپ آب: پمپ های آب ممکن است پس از یک دوره کارکرد عملکرد اصلی خود را از دست بدهند. علاوه بر این ، شل بودن یا آسیب رسیدن به تسمه می تواند باعث چرخش ناکافی پروانه پمپ آب شود و در گردش مناسب آب مشکل ایجاد کند.
  • خرابی گلوله آمپر آب: در برخی موارد ، خرابی کارتریج آمپر دمای آب می تواند اطلاعات نادرستی را به راننده ارائه دهد ، اما در عمل هیچ افزایش دما مشاهده نمی شود.
  • اتصال ضعیف بدنه: در قسمتهای مختلف بدنه کلیه اتومبیلها اتصالات موسوم به اتصال بدنه نصب می شود که به قطب منفی باتری خودرو متصل می شوند. در بسیاری از موارد ، تشکیل رسوب و سولفات در این اتصالات باعث ضعیف شدن آنها می شود و یکی از مشکلات ناشی از ضعیف شدن این اتصالات ، ایجاد خطا در دمای آب مایع خنک کننده یا عملکرد نامناسب فن ها است.
  • خرابی موتور اتومبیل: خرابی واشر سر سیلندر اتومبیل یا تاب خوردگی سر سیلندر می تواند باعث ورود آب به سیلندرها شود که در طی فرآیند احتراق وارد بخار شده و از طریق اگزوز ماشین خارج می شود. بنابراین ، مهمترین نشانه این مشکل ورود بخار آب و رطوبت احساس شده توسط دستان انسان در گازهای خروجی است.
سیستم خنک کننده خودرو

پیشنهاد مطالعه : انواع دیسک و صفحه 

منبع : bit.ly/3zAldXg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *