دیسک و صفحه

انواع دیسک و صفحه Leave a comment

در این مقاله با انواع دیسک و صفحه آشنا میشویم.
همچنین ما در مقاله های سایت درباره لوازم یدکی جک توضیح دادیم برای اطلاع بیشتر به اسن صفحه سر بزنید.
دیسک و کلاچ مهمترین اجزای خودرو هستند که با توجه به سلیقه رانندگی هر فرد متفاوت هستند. به دلیل قیمت نسبتاً بالا و وجود نمونه های تقلبی فراوان در بازار ، انتخاب آن بسیار مهم است کلاچ یک کلمه آلمانی به معنی اتصال است.

هر بار که کلاچ خودرو را فشار می دهید ، چندین قطعه درگیر می شود تا نیروی موتور را به چرخ منتقل کرده و شما را به حرکت وا دارد.

این روال برای اتومبیل های دارای گیربکس دستی است در وسایل نقلیه اتوماتیک این فرآیند به صورت خودکار انجام می شود.در ای

انواع دیسک و صفحه

کلاچ ماشین چیست؟

انواع دیسک و صفحه مهمترین اجزای خودرو هستند که با توجه به سلیقه رانندگی هر فرد متفاوت هستند. به دلیل قیمت نسبتاً بالا و وجود نمونه های تقلبی فراوان در بازار ، انتخاب آن بسیار مهم است.

کلاچ یک کلمه آلمانی به معنی اتصال است هر بار که کلاچ خودرو را فشار می دهید ، چندین قطعه درگیر می شود تا نیروی موتور را به چرخ منتقل کرده و شما را به حرکت وا دارد.

این روال برای اتومبیل های دارای گیربکس دستی است در وسایل نقلیه اتوماتیک این فرآیند به صورت خودکار انجام می شود.

کلاچ ارتباط اصطکاک بین موتور خودرو به عنوان منبع تغذیه و جعبه دنده اتومبیل برقرار می کند هنگامی که کلاچ خودروی شما درگیر می شود ، نیرو از موتور به جعبه دنده و سپس به چرخ ها منتقل می شود.

اما در برخی مواقع بسته به شرایط جاده و سرعت خودرو لازم است دنده به کار رفته در گیربکس خودرو تعویض شود.

برای ایجاد این تغییر به راحتی ، ابتدا باید برق را از انتقال در سیستم انتقال قدرت جدا کنید برای قطع این ارتباط بین گیربکس و موتور از کلاچ استفاده می شود.

این کار را می توان با فشار دادن پدال برای راننده به راحتی انجام داد اما با فشردن این پدال پا ، شافت جعبه دنده از صفحه موتور (چرخ دنده) دور می شود.

ایجاد فاصله به معنای خاموش و انتقال نیرو است.

در این حالت راننده برای مدت کوتاهی پدال کلاچ را نگه داشته و تا زمانی که گیربکس تحت نیروی خاصی قرار گیرد ، دنده مناسب را انتخاب کرده و گیربکس را در این دنده مورد نظر قرار می دهد سپس پدال کلاچ را رها کنید ، در این صورت انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده دوباره شروع می شود.
ما در مقاله لوازم یدکی لیفان کاملا درباره لوازم یدکی انواع خودرو ها صحبت کردیم.

دیسک و صفحه

اجزای دیسک و رابط

انواع دیسک و صفحه از ۷ قسمت اصلی تشکیل شده است.

قطعات دیسک و صفحه اتصال:

صفحه کلاچ

دیسک کلاچ

یاتاقان های کلاچ

دوشاخه کلاچ

پلاک دندان

دندانها

اهرم

هر یک از این قطعات عملکرد خاصی دارند و مکمل تعویض دنده و انتقال نیرو هستند.

انواع دیسک و صفحه

انواع دیسک و صفحه به ۵ دسته تقسیم میشود:
یک صفحه:

این نوع صفحات دارای فنرهای کویل مانند کوپلینگ وانت ، اتوبوس  است و با فنرهای دیافراگمی مانند کوپلینگ برای خودروهای پراید ، پیکان ، پژو و زانتیا استفاده می شود.

دو صفحه:

هم با فنرهای کویل و هم با دیافراگم به عنوان اتصالات تراکتور استفاده می شود

چندین صفحه:

از این نوع صفحه می توان برای اتصالات موتورسیکلت استفاده کرد.

خشک:

این نوع کلاچ نیرو را بدون استفاده از مایع و فقط به صورت ضربه و اصطکاک منتقل می کند.

روغنی:

با استفاده از این نوع اتصالات نیرو از یکی از صفحات به مایع و سپس از مایع به صفحه متحرک مورد نظر منتقل می شود.

خودکار:

امروزه از ساعتهای آفتابی بهار در خودرو بسیار استفاده می شود.

هر مجموعه از این اتصالات شامل یک دیسک کلاچ ، و یک یاتاقان کلاچ به نام کیت کلاچ است.

دیسک و کلاچ

تعداد فنرها چه تاثیری روی دیسک و صفحه دارند؟

به طور کلی باید گفت که کلاچ و سختی یا نرمی پدال کلاچ هیچ ارتباطی با تعداد فنرهای صفحه کلاچ ندارد و این فنرها تأثیر خود را در انتقال گشتاور موتور به گیربکس نشان می دهند.

هرچه تعداد فنرها بیشتر باشد ، عملکرد غیرخطی کلاچ منجر به حرکت روان و کم آسیب سیستم خودرو می شود.

اما به دلیل کاهش اندازه فنرها و حتی استفاده از فنرهایی با قطر سیم کمتر ، آسیب پذیری این اتصالات در دماهای بالا بیشتر است.

در مقابل ، کلاچ هایی که تعداد کمی فنر دارند ، کمی تند شروع به حرکت می کنند ، اما در شرایط سخت تحمل بیشتری در برابر گرما و گشتاور و عمر بیشتر دارند.

برخی از شرکت ها با دو برابر شدن ۴ فنر و استفاده از ۸ فنر علاوه بر عمر طولانی قطعه ، باعث قدرت مانور نرمتر و حرکت بهتر می شوند.

ساده ترین راه برای فهمیدن اینکه درایو یا صفحه نمایش شما قوی است

ما ماشین را در دنده اول قرار می دهیم و ناگهان کلاچ را رها می کنیم ، اگر موتور ماشین لرزید ، این نشانه واضح تغییر دیسک ماشین است.

وقتی ماشین ثابت است ، دنده را روی ۲ تنظیم کنید و کلاچ را رها کنید ، اگر وسیله نقلیه در حال حرکت است و خاموش نمی شود ، دیسک و صفحه نمایش خسته شده است.

دیسک

چگونه بفهمیم که دیسک و صفحه نمایش ماشین ما آسیب دیده یا ضعیف است؟

ممکن است متوجه شوید که پشت فرمان ماشین شما زیاد گاز می گیرد ، اما حرکت نمی کند و سرعت خوبی هم دارد.

یا سرعت خودرو مخصوصاً دنده اول و دنده عقب مناسب نیست و بعید است این اتفاق بیفتد.

این مشکل در ترافیک سنگین به وضوح دیده می شود.

بسته به نوع رانندگی ، همه اینها دیر یا زود از عمر استاندارد و مفید خودرو قابل مشاهده است.

چه عواملی باعث ریزش و ضعیف شدن دیسک می شود؟

بعضی از رانندگان اغلب در ابتدای آموزش رانندگی پای خود را روی کلاچ نگه می دارند.

حتی با سرعت ، به آرامی پای خود را روی کلاچ قرار دهید تا در صورت لزوم پدال را فشار دهید.

این می تواند باعث پیچیده شدن صفحه کلاچ شود و در طولانی مدت مجبور شوید صفحه کلاچ را تعویض کنید.

یا از طرف دیگر ، رانندگانی که در مسیرهای برون شهری کار می کنند زیرا ترافیکی در مقابل ندارند ممکن است گاهی اوقات نیازی به تغییر دیسک کلاچ تا ۹۰ یا ۱۰۰ هزار کیلومتر نداشته باشند.

اگر در شهر رانندگی کنید به دلیل توقف ، ترافیک ، چرخ دنده های سنگین ، ترافیک ناهموار قطعاً این مقدار افزایش می یابد.
شما همچنین میتوانید برای تزئینات خودرو به ما مراجعه کنید.

کدام مارک در ایران بهتر است؟

بسته به میزان مصرف این نوع برند در بازار و نظر مصرف کنندگان و فروشندگان ، عملکرد این مارک ها متفاوت است.

اما هرگونه اختلاف در این نوع تجهیزات به فرمان خودرو و جهت حرکت خودرو بستگی دارد.

اگر نرمی و عملکرد سریع کلاچ برای شما مهم است ، دیسک ولوو و دیسک کلاچ گزینه های خوبی هستند.
فروشگاه اینترنتی داف کالا این خدمات را به راحتی به شما ارائه میدهد.

دیسک

پیشنهاد مطالعه : بهترین رینگ اسپرت

 

منبع : bit.ly/3cpl3rO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *