انواع لوازم یدکی خودرو دیدگاهتان را بنویسید

انواع لوازم یدکی خودرو

در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع لوازم یدکی خودرو توضیحاتی ارائه دهیم. پس تا پایان این بخش همراه ما باشید.

اصطلاح اسپرت اتومبیل در سطح جهانی به این صورت تعریف می شود که چگونه می توان طراحی اتومبیل را برای عملکرد خاص و بدون نیازهای خاص بهینه کرد و بر هیجان و لذت رانندگی افزود.

ابتدا با مقدمه تاریخچه تولید خودروهای اسپرت که زمینه ساز تولید انواع لوازم یدکی خودرو بودند همراه باشید.

 

انواع لوازم یدکی خودرو
انواع لوازم یدکی خودرو

 

تاریخچه خودروهای اسپرت

نسل اول خودروهای اسپرت قبل از جنگ جهانی دوم متولد شدند که با تقویت موتور اتومبیل های مسابقه ای و تغییرات ظاهری اندک از سایر اتومبیل ها متمایز شدند، اما با شروع جنگ جهانی دوم و تمرکز کشورهایی که دارای صنایع اتومبیل بودند، مانند آلمان و ایتالیا ، موضوع اتومبیل های اسپرت تا پایان جنگ جهانی دوم فراموش شد.

 

 

شروع مجدد تولید خودروهای اسپرت

پس از پایان جنگ جهانی دوم و احیای مجدد تولید اتومبیل های اسپرت، برای اولین بار توسط انگلیس و آلمان در سال ۱۹۱۹ ، که به آنها ماشین های بدون سقف و دو نفره می گفتند و پس از مدتی ،  ایالات متحده شروع به تولید اتومبیل های اسپرت با ظاهراً متفاوت کردند که دوباره تولید خودروهای اسپرت رونق گرفت.

در سال ۱۹۲۸ ، برای اولین بار توسط خودروسازان آمریکایی ، از ضبط برای اتومبیل های خود استفاده شد که مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت و این حرکت می توانست آغازی برای انواع لوازم یدکی خودرو تلقی شود زیرا شرکت های خودروسازی به فکر ایجاد تغییرات اساسی در اتومبیل های اسپرت بودند.

 

لوازم یدکی خودرو
لوازم یدکی خودرو

ایده ساخت لوازم اسپرت خودرو

ورود اتومبیل های جدید به بازار به سرعت در حال تغییر بود و همه مردم توانایی خرید خودروهای جدید را نداشتند. از طرف دیگر ، این تغییرات باعث جلب توجه عمومی رانندگان شد.

محبوبیت مدل های جدید باعث کاهش قیمت خودروهای قدیمی شده بود، این بدان معنی بود که توانایی خرید خودرو در بین مردم افزایش یافته و روز به روز بر تعداد خودروها افزوده می شد.

در این زمان ، شرکت های بزرگ اتومبیل سازی ابتدا به فکر ساخت شرکت هایی برای ساخت انواع لوازم یدکی خودرو در آلمان و سپس در ایتالیا افتادند ، ایده ای که هم برای این شرکت ها سودآور بود و هم برای رانندگان رضایت بخش بود.

این ابتکار عمل در خودروهای اسپرت که برای اولین بار توسط شرکت بزرگ بنز انجام شد ، با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد و با گذشت زمان ، بیشتر کارخانه های اتومبیل سازی ، شرکت های اسپرت کردن خودرو را راه اندازی کردند و اقدام به ارائه لوازم اسپرت خودرو کردند.

در کنار این شرکت ها ، تولیدکنندگان لوازم خودرو نیز متولد شدند که به همراه شرکت های اسپرت خودرو ، محصولات خود را با قیمت بسیار پایین تری به مصرف کننده عرضه می کردند که این امر قدرت خرید و فروش محصولات خودروی اسپرت را افزایش می داد.

ساخت انواع لوازم یدکی خودرو
ساخت انواع لوازم یدکی خودرو

 

تاریخچه لوازم یدکی خودرو در ایران

در ایران ، قبل از تأسیس کارخانه پیکان ، همه مردم توانایی خرید ماشین را نداشتند و رانندگانی که ماشین داشتند ، اطلاعات زیادی در مورد اسپرت کردن ماشین نداشتند و به طور طبیعی مورد استقبال قرار نمی گرفت.

اما با تولید پیکان در سال ۱۳۴۶ و استفاده از اتومبیل های هم شکل و مشابه آن و افزایش خودروها از طرف دیگر، استفاده از لوازم تزئینی خودرو در بین مردم رواج پیدا کرد، اما نه به گونه ای که در اروپا رایج بود.

دلیل و انگیزه ایرانی ها برای ساخت اسپرت خودرو این بود که برای دهه های طولانی پیکان که پرفروش ترین خودروی کشور بود ، با ظاهری یکنواخت و فقط با تغییرات اندک در کشور تولید می شد.

تکراری بودن پیکان از یک سو و میل به تنوع در روح انسان از سوی دیگر کم کم زمینه تولید لوازم یدکی خودرو را در ایران ایجاد کرد

این ظاهر یکنواخت باعث شد تا مردم برای زیبایی بیشتر اتومبیل خود ، به خرید (انواع لوازم یدکی خودرو) روی بیاورند.

 

انواع لوازم یدکی خودرو
انواع لوازم یدکی خودرو

 

دهه ۵۰ و ۶۰ شروع استفاده از لوازم اسپرت خودرو در ایران

در اوایل دهه ۵۰ و ۶۰ ، این لوازم اسپرت محدود به چند وسیله خاص مانند سر دنده ماشین ، قالپاق ، روکش صندلی، اگزوز و صندلی و یا گاهی عکس های خوانندگان و بازیگران بود، اما با رسیدن دهه ۷۰ و ثبات نسبی در اقتصاد کشور و واردات، لوازم اسپرت اتومبیل جدیدی در کشور ظاهر شدند.

برجسته ترین آن ها آویزهای سنگاپور، برچسب های شیشه ای دودی و ضبط های صوتی جدید بودند.

 

لوازم یدکی خودرو
لوازم یدکی خودرو

 

دهه ۸۰ و تحول در صنعت لوازم اسپرت خودرو در ایران

در دهه ۸۰ با تولید خودروهای جدید و متنوع از یک سو و باز شدن دروازه های صادراتی از کشورهایی مانند چین و تایوان و برخی کشورهای همسایه از سوی دیگر ، موضوع اسپرت خودرو به ویژه مورد توجه رانندگان جوان قرار گرفت.

در طول این سال ها رشد قابل توجهی در فروشگاه های لوازم یدکی خودرو داشتیم. اگر تا یک دهه پیش، اگر از هر چند محله فقط یک محله فروشگاه لوازم اسپرت خودرو داشت، اکنون در هر محله و خیابان چندین فروشگاه برای انواع لوازم یدکی خودرو وجود دارد و اگر تجهیزات ماشین های ورزشی شامل چندین محصول خاص بود، اکنون تجهیزات اتومبیل های ورزشی شامل هزاران محصول با تنوع بسیار بالا است.

 

لوازم یدکی اتومبیل
لوازم یدکی اتومبیل

 

ضرر های واردات لوازم اسپرت خودرو به تولیدات داخلی این صنعت

واردات لوازم اسپرت خودرو همراه با ایجاد تنوع در بازار مصرف و استقبال مردم ، ضرر بزرگی به تولیدکنندگان وارد کرد و آن نابودی تولید داخلی تجهیزات اتومبیل های اسپرت بود، زیرا واردات از چین با قیمت پایین تر باعث شد تجهیزات اتومبیل به دست مصرف کنندگان برسد و تولیدکنندگان ایرانی توانایی زیادی برای رقابت نداشتند و تعداد زیادی از تولیدکنندگان لوازم اسپرت خودرو ورشکسن شدند یا به مشاغل دیگری روی آوردند.

در این دوره ، تنها تولیدکنندگانی که زیان کمتری نسبت به سایرین متحمل شده اند ، تولیدکنندگان روکش صندلی بوده اند که به دلیل عدم واردات محصولاتشان ضرر کمتری متحمل شده اند.

در اواسط دهه ۹۰ و با تغییر در اقتصاد ایران ، واردات بی رویه لوازم یدکی خودرو دستخوش تغییرات اساسی شد ، به طوری که افزایش ناگهانی تجهیزات خودروهای اسپرت از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر باعث شد واردات لوازم اسپرت خودرو طور قابل توجهی کاهش یافت.

این امر زمینه را برای فعالیت مجدد تولیدکنندگان لوازم اسپرت خودرو ایجاد کرد و افرادی که تا چند سال پیش حتی کوچکترین تجهیزات خارجی را ترجیح می دادند دوباره به محصولات با کیفیت داخلی متوسل شوند. بازار تولید در اواخر سال ۹۰ دوباره رونق گرفت.

 

 

لوازم جانبی برای اسپرت کردن خودرو

 

  • قسمت جلوی پنجره خودرو که برای انتقال هوا به داخل موتور کاربرد دارد، اوایل فقط به صورت فابریکی ساخته می شد اما با

گذشت زمان و پیشرفت قطعات خودرو، مدل‌های جدیدی از آن مانند تک خط، چهار خط، هفت خط، مدل توری و زنبوری، روکش کروم و کربن، طرح آرم بغل و … طراحی و تولید شده‌اند.

  • دیفیوزر قطعه‌ای ایرودینامیکی در خودرو است که تاثیر زیادی روی افزایش جذابیت خودرو دارد. این قطعه بر روی سپر عقب یا

جلوی خودرو قرار می‌گیرد و معمولا به صورت یک تکه یا دو تکه ساخته می‌شود.

  • بال عقب و اسپویلر قطعاتی از خودرو هستند که برای مقاومت در برابر جریان هوا و برای افزایش حالت آیرودینامیکی خودرو مورد

استفاده قرار می‌گیرند. این دو قطعه در در تغییر نمای خودرو و تبدیل آن به چشم‌اندازی اسپرت بسیار موثر هستند و می‌توان مطابق با مدل خودرو از اسپویلرهای یونیورسال و بال عقب مخصوص استفاده نمود.

  • بادگیر شیشه قطعه‌ای است که بر روی لبه بالایی پنجره خودرو قرار می‌گیرد از نفوذ آب و وزش باد به داخل خودرو جلوگیری می‌کند.
  • این قطعه معمولا دارای لبهای از جنس روکش استیل یا کروم است که باعث افزایش زیبایی خودرو و اسپرت شدن آن می‌شود.

یکی دیگر از لوازم جانبی برای زیبا کردن قسمت عقب خودرو، سر اگزوز اسپرت است که به دو صورت تک لول و دو لول در طراحی‌های متنوع موجود است.

  • سروالف یکی از قطعات مربوط به لاستیک است که بر روی سوزن والف انواع خودروها نصب می‌شود و باعث تغییر نمای

لاستیک می‌گردد. این قطعه در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شود.

 

  • کاورهای ترمز اسپرت نیز بر روی کالیپر رینگ‌های خودرو قرار می‌گیرند و از جنس فلزی یا پلاستیکی مقاوم هستند.

این کاورها به صورت فری سایز بوده و بر روی تمام رینگ‌ها قابل نصب هستند.

 

آینه بغل برای اسپرت کردن خودرو

لوازم اسپرت خودرو
لوازم اسپرت خودرو

 

  • استفاده از آینه بغل ال ای دی شکل برای خودرو یک ظاهر زیبا به وجود می‌آورد و برای افزایش ایمنی آن نیز موثر است.

آینه بغل از جمله قسمت‌هایی است که دارای لوازم جانبی برای اسپرت کردن نمای خودرو می‌باشد.

  • چراغ زیر آینه بغل نیز یکی دیگر از قطعات جانبی است که به آن ولکام لایت گفته می‌شود. این محصول در قسمت پایینی

آینه نصب می‌شود و می‌توان برای آن کلید روشن و خاموش مجزا تعبیه کرد.

  • یکی دیگر از قطعات خودرو باران‌گیر آینه است که برای جلوگیری از برخورد قطعات آب و محدود شدن دید راننده از آن

استفاده می‌شود و علاوه بر کارایی فوق‌العاده آن، بر روی ایجاد ظاهری جدید و اسپرت برای خودرو نیز تاثیرگذار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *